۳۰ خرداد ۱۳۶۶

کد مطلب: 10152  |  تاريخ: پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶  |  ساعت: ۱۶:۳۴


۳۰ خرداد ۱۳۶۶

تاریخ شمسی

30 خرداد 1366

تاریخ قمری

23 شوال 1407

تاریخ میلادی

20 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- تدبیر فرماندهی نیروی زمینی برای از بین بردن خطر درگیری زود هنگام لشکر105 قدس: تا ساعت 24 امروز کلی1366/3/31 یگان‌ها غیر از لشکر105 قدس در نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا هدف مستقر شوند و زمان شروع درگیری نیز ساعت 2 بامداد روز 1366/3/31 تعیین شد. فرماندهان نیروی زمینی به مسئول زرهی سپاه ابلاغ کردند که به طور ویژه از لشکر105 قدس حمایت کند. جانشین فرماندهی نیروی زمینی همچنین طرح جانشینی را در صورت عدم موفقیت لشکر105 قدس در نظر گرفت.

- حرکت دو یگان عمل‏‌کننده در عملیات نصر4 به سوی نقطه‌ی درگیری.

- طرح مانور عملیات نصر4، سیاست کلی اهداف نظامی عملیات و تشریح موقعیت عمومی و موقعیت نظامی منطقه ماؤوت و یگان‏‌های موجود دشمن در منطقه پدافندی.

- سخنان احمد کاظمی فرمانده لشکر8 نجف در توجیه محدود شدن عملیات (نصر5)، به دلیل هوشیاری دشمن: تغییر تاکتیک دادیم و قرار شد عملیات گام‌به‌گام انجام گیرد. توصیه‌های فرمانده لشکر8 نجف به نیروهای عمل کننده درباره‌ی استفاده‌ی مؤثر و دقیق از آتش توپخانه و خمپاره و بیان نقش حساس و حیاتی احداث جاده: هم‌زمان با تصرف پایگاه‌های دشمن باید جاده‌ها تا سینه‌ی ارتفاعات مرزی کشیده شود. (ضمیمه دارد)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- عملیات مشترک تکاوران تیپ75 ظفر و پیش‌مرگان حزب سوسیالیست شاخه‌ی کردستان، علیه مرکز گردان توپخانه شرق سلیمانیه. مقر گردان سقوط کرد، 60 نفر از عراقی‌ها کشته و مجروح و 30 نفر نیز اسیر شدند.

- تجاوز هواپیماهای عراقی به شهر دو گنبدان.

- عراق پس از 33 روز آرامش، به نفت‏کش حامل نفت ایران و جزیره‌ی خارک حمله کرد. عراق با انتشار اطلاعیه‌‏ای حمله به یک هدف دریایی و جزیره خارک را اعلام کرد. خبرگزاری فرانسه: عراق بار دیگر حملات هوایی در خلیج‌‏فارس را از سرگرفت.

- میرحسین موسوی نخست‏‌وزیر: آرامش یک‌‏ماهه خلیج‏‌فارس از سوی رژیم عراق مجدداً شکسته شد؛ این حمله با استفاده از امکانات کویت صورت گرفته است. آسوشیتدپرس: میرحسین موسوی تهدید کرد که ضربات خرد کننده‌‏ای بر اهداف امریکا در خلیج‌‏فارس وارد خواهیم کرد. رادیو امریکا: نخست‌‏وزیر ایران هشدار داد که این حمله ناامنی را در سراسر خلیج‏‌فارس افزایش خواهد داد. بی.بی.سی: با حمله امروز عراق امکان درگیری نظامی در خلیج‌‏فارس بیشتر شد.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی عملکرد آتی امریکا در بحران خلیج‏‌فارس و لزوم هوشیاری نیروهای خودی: امریکایی‏‌ها تظاهر به ماجراجویی می‏‌کنند و بعید است که به حرف‏هایشان عمل کنند، اما ما باید خودمان را آماده کنیم.

- فهد پادشاه عربستان آمادگی کشورش را برای ایجاد یک فضای مطلوب سیاسی و تشنج‌‏زدایی در خاورمیانه اعلام کرد. گزارش رادیو امریکا درباره‌ی امکان همکاری نظامی امریکا و عربستان در خلیج‏‌فارس.

- انتقاد رئیس کمیته نیروهای مسلح در کنگره امریکا از طرح اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی. روزنامه لبنانی السفیر: دلیل اصلی تصمیم امریکا برای اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی حمایت از عراق است. خبرگزاری آلمان عملکرد امریکا در خلیج‌فارس را متأثر از منازعات داخلی این کشور اعلام کرد. انتقاد نشریه سوئدی سونسکاداگبلادت به نقل از یک مقام امریکایی دربارة استفاده نابجای امریکا از بیانیه‌ی پایانی کنفرانس ونیز و متهم کردن ریگان در اخذ تصمیم برای حضور نظامی در خلیج‌‏فارس به خاطر جبران شکست وی در ماجرای ایران گیت.

- اظهار نارضایتی وزیرخارجه چین از مداخله امریکا و شوروی در منازعات خلیج‏‌فارس. وی فروش موشک‌‏های کرم ابریشم به ایران را رد کرد. روزنامه کویتی السیاسه به نقل از یک مقام عالی‌‏رتبه کویتی اعلام کرد که اگر چین به‌‏درخواست اجاره نفت‏کش‌‏های چینی به این کشور پاسخ مثبت ندهد، کویت راه‏کارهای دیگری را بررسی خواهد کرد.

275 روزنامه ملی گازته چاپ ترکیه، گسترش روابط دو کشور ایران و ترکیه را تنها به ضرر محافل صهیونیستی خواند.



چاپ خبر