۷ خرداد ۱۳۵۸

کد مطلب: 10104  |  تاريخ: چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶  |  ساعت: ۲۳:۴۳


۷ خرداد ۱۳۵۸

تاریخ شمسی

7 خرداد 1358

تاریخ قمری

2 رجب 1399

تاریخ میلادی

28 می 1979
 
خلاصه روز: 

- آغاز هشتمین روز تحصّن هواداران کانون فرهنگی خلق عرب در ساختمان تحت اشغال در مخالفت با تخلیه ساختمان‌های دولتی و خلع سلاح عمومی در خرمشهر؛ ادامه تحصن اعضای کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون مسلمان و همچنین کسبه و بازاریان در مسجد جامع خرمشهر و تقاضای رسیدگی به وضع خرمشهر؛ گزارش پایگاه دریایی خرمشهر از خلع سلاح سه فرد مسلح در سطح شهر و اعتراض سازمان سیاسی خلق عرب و برادر شبیر خاقانی و درخواست اعاده سلاح‌ها.

- بازگشت آیت‌الله شبیر خاقانی از سفر قم و تهران به خرمشهر و سخنرانی در جمع مستقبلین درباره برادری و مساوارت؛ مصاحبه کیهان با فرزند وی در خصوص نتایج مذاکرات با امام‌خمینی و تشریح درخواست‌ها از جمله به رسمیت شناختن مذهب جعفری در قانون اساسی، تجدید نظر در احکام دادگاه‌های انقلاب، دادن آزادی بیشتر به علما و مردم، اعزام مأموران دولتی صالح و کارآمد به خوزستان و ...

- نامه دکتر یزدی به وزیر کشور درباره پیش‌بینی روزنامه کریستین ساینس مانیتور مبنی‌بر بروز کشت و کشتار بزرگ در تهران و خوزستان در آینده نزدیک و احتمال قطع صدور نفت ایران.

- گزارش نشریه "کار" از وقایع امروز خرمشهر از جمله: دستگیری سه نفر از اعضای مسلح سازمان سیاسی خلق عرب توسط پاسداران انقلاب و کماندوها، تهدید سازمان سیاسی به حمله به دژبان در صورت ادامه بازداشت افراد مذکور و عدم اعاده سلاح‌های مصادره شده، حمله به پاسگاه ژاندارمری دیری فارم، بازتاب مراجعت شیخ از سفر قم و تهران و تشریح اوضاع سیاسی شهر.

- اظهارات ابراهیم یوسفی استاندار کردستان درباره زمینه‌های لازم و چگونگی اجرای خلع سلاح عمومی در سطح استان.

- احمد مفتی زاده در مصاحبه با کیهان نقطه نظرهای موجود بین خود و عزالدین حسینی و طرح خودمختاری کردستان را تشریح کرد.

- ادامه سفر آیت الله ربانی شیرازی و هیئت همراه به مناطق مختلف آذربایجان غربی: سفر امروز ایشان به مهاباد و دیدار از چادرهای آوارگان واقعه نقده در این شهر و گفت‌و‌گو با آن‌ها و اعلام این‌که پاسدارانی مورد اعتماد از افراد کرد و ترک برای برقراری امنیت منطقه تعیین خواهند شد.

- آزادی 24 تن از اعضا و هواداران سازمان چریک‌های فدایی خلق که در 1358/1/31 در آبادان دستگیر شده بودند به دنبال تحصن اعضای خانواده‌های آن‌ها در ساختمان دادگستری تهران.

- واکنش حزب توده در مورد انتشار لیست گروهی از مأموران و همکاران ساواک در مطبوعات که در آن اسم یکی از اعضای حزب توده (هوشنگ اسدی عضو شورای سردبیری کیهان) درج شده بود. توضیح گردانندگان جدید روزنامه کیهان درباره این موضوع.

- اطلاعیه آغاز فعالیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان: ملت ما به اسلام رأی داده است ما نیز هر سازمان، گروه و حزبی را که جز ایدئولوژی اسلام و اصل امامت و رهبری روحانیت اندیشه‌ای داشته باشد، مسلمان ندانسته و دشمن ملت ایران می‌دانیم.

- هشدار در مورد نفوذ فکری گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی در ارتش جمهوری اسلامی و حمایت از ممنوعیت شرکت نظامیان در احزاب و دسته‌بندی‌های سیاسی، ضمن مقاله‌ای در کیهان.

- مصاحبه رادیو تلویزیونی مهندس بازرگان درباره وضعیت ارتش، کمیته‌ها و پاسداران انقلاب و تعدد مراکز قدرت و تصمیم‌گیری در کشور.

- اظهارات آیت‌الله دکتر مفتح و صادق طباطبایی معاون وزیر کشور درباره جایگزینی قطعی مجلس خبرگان به جای مجلس مؤسسان برای تصویب قانون اساسی جدید و دلایل آن، چگونگی تشکیل مجلس خبرگان و نحوه تدوین و همه‌پرسی قانون اساسی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش سفارت آمریکا در جده به وزارت امور خارجه آن کشور در مورد "اعدام‌ها در ایران" و بررسی اظهارات احمد سراج مدیر امور سیاسی وزارت امور خارجه درباره اعدام‌ها در ایران و توصیه کارکنان سفارت آمریکا در تهران به این‌که در مورد اعدام‌ها سکوت اختیار کنند.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران با عنوان "وخامت اوضاع سیاسی ایران" و ارائه تحلیلی از چگونگی و میزان پیشرفت تدوین قانون اساسی جدید؛ انعکاس سخنان امام در حمله به چپی‌ها، جبهه ملی، گروه‌های اسلامی راست‌گرا و عکس‌العمل آن‌ها، همچنین انتخاب آیت‌الله خلخالی به عنوان رئیس فدائیان اسلام و سابقه آن.

- گزارش آسوشیتدپرس از سفر دو روزه آقاشاهی مشاور امور خارجی ریاست جمهوری پاکستان به عراق و ملاقات با مقامات عراق درباره خروج پاکستان از سنتو و آینده مناسبات دو کشور

- تحلیل نشریه کویت تایمز با عنوان "حقیقت انقلاب ایران"، کذب دانستن تبلیغات مطبوعات آمریکا مبنی‌بر آشفته بودن اوضاع ایران و تقبیح اقدام سنای آمریکا در محکومیت اعدام عوامل کشتار مردم ایران توسط دادگاه‌های انقلابی.

- افشاگری "الکفاح العربی" چاپ لبنان از نقشه‌های آمریکا برای ایجاد کشور بلوچستان و ذکر ملاقات مأمورین آمریکایی با رهبران بلوچ‌های ایران و پاکستان.



چاپ خبر