فائزون|جوان مومن و انقلابی، شهید دفاع مقدس شهید مهندس امیر مهرداد

کدخبر : 19219 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۵/۲۶|۱۱:۰۹

جوان مومن و انقلابی، شهید دفاع مقدس

شهید مهندس امیر مهرداد

تاریخ شهادت: 13/08/1362

ولادت تهران- 03/12/1336

محل شهادت: پنجوین عراق(عملیات والفجر 4) گمزار: قطعه 25 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران

زندگی نامه: در سال 1336 در روز تولد حضرت علی(ع) در خانواده مهرداد کودکی به دنیا آمد که به همین مناسبت نام او را امیر گذاشتند. وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت تمام طی نمود و بعد از اخذ دیپلم ریاضی- فیزیک در رشته مهندسی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.

ورود به دانشگاه و فعالیت های دانشجویی

امیر از ابتدای ورود به دانشگاه بیشتر با دانشجویان مسلمان رفت و آمد داشت. در همین رابطه توسط عناصر چپ گرا تحت فشار بود. ولی به خاطر رسالتی که بر دوش خود احساس می کرد به این مسائل اهمیتی نمی داد. در اولین سال تحصیل بود که در یکی از تظاهرات دانشجوئی دستگیر و راهی زندان اوین شد ولی به دلیل نداشتن مدرکی دال بر محکومیت وی بعد از مدت کوتاهی آزاد شد. شهید امیر مهرداد از بنیان گذران جهاد دانشگاهی بعد از انقلاب فرهنگی بود. در خرداد ماه 1359 با حرکت انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن دانشگاه ها، با توجه به اینکه در آن روزها مسئله ای بنام تضاد علم و تعهد توسط منحرفین در ایران ایجاد شده بود، شهید امیر مهرداد برای اینکه غلط بودن این نظریه را اثبات نمایند به همراه دیگر برادران دانشجوی متعهد دانشگاه حرکتی را آغاز کردند که بعدا به نام جهاد دانشگاهی خوانده شد. با توجه به اینکه این شهید دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه بودند، به همین دلیل مسئولیت گروه مهندسی شیمی را به عهده گرفتند. وی در طول طول فعالیت سه ساله در گروه مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی شریف در انجام دهها پروژه تحقیقاتی و خدماتی سهیم بودند و یک جلد کتاب و چند مقاله نیز به تالیف رساندند.

فعالیت در جهاد سازندگی

امیر پس از پیروزی انقلاب در تابستان 1358 ابتدا در جهاد سازندگی استان لرستان فعالیت خود را آغاز نموده و مسئول تدارکات جهاد  بود. بعد از اتمام کار و بازگشت به تهران در جهاد سازندگی دانشگاه صنعتی شریف که عمده فعالیتش رفع مشکلات سیاسی و فنی کارنجات و صنایع بود به کار مشغول شد. مسئولیت اولیه وی مراجعه به کارخانجات به همراهی دیگر برادران جهاد و اساتید متعهد دانشگاه و جمع آوری مشکلات فنی آنان بود تا بامطرح نمودن برای حل آن چاره اندیشی شود و در این رابطه پاره ای از مشکلات فنی و سیاسی بعضی از کارخانجات را رفع نمودند.

فعالیت های علمی، صنعتی و خودکفائی

اولین پروژه گروه که تحت سرپرستی ایشان و با همکاری یکی از اساتید دانشکده مهندسی شیمی و چند تن از جمله شهید علیرضا قزوینی انجام گرفت. پروژه "بیوگاز" بود در این پروژه که هدف از آن تهیه گاز متان (بعنوان سوخت) از فضولات حیوانی است سعی شده است یکی از مشکلات مردم روستایی کشورمان در فصل سرما رفع شود.

پروژه دوم طرح برج تقطیر زمانی از یاد جبهه غافل نبود و آنجا را مامن خویش می دانست. اما آنچه که مهم است عقیده و ایمان این شهید بزرگوار به خدمت به اسلام و کسب علم و تخصص برای کمک به نظام جمهوری اسلامی بود. ولی چون وی روح بلند پروازی داشت این خدمت ها نیز وی را ارضاء نکرد و برای رسیدن به هدف اصلی خود که همان جواب دادن به ندای هل من ناصر ینصورنی امام حسین علیه السلام بود از طریق بسیج راهی جبهه ها گردید و در مرحله سوم عملیات والفجر چهار در ارتفاعات منطقه پنجوین در تاریخ 13/08/1362  به فیض شهادت نائل آمد.

ساخت پماد سنگر از دیگر ابتکارات شهید امیر مهرداد در دفاع مقدس است.

فرازهایی از وصیتنامه شهید امیر مهرداد

"ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه"

خداوند از مومنین جانها و مالهایشان را می خرد و در مقابل بهشت می دهد.

با سلام و درود به امام مستضعفین و آروزی ظهور هر چه زودتر آقا امام زمان (عج)

در ابتدا از مادر و همسر عزیزم عذر می خواهم که نتوانستم بمانم. امیدوارم راضی به رضای خدا باشید و مطمئنم خدایی که زنده میکند و میمیراند هنگام پس گرفتن امانتش، صبر و استقامت این دورری را به شما عزیزان عطا می فرماید.

اطمینان دارم پدر بزرگوارم در سنگر و محل کسب خویش بیش از پیش در مقابل ضد النقلاب دفاع خواهد کرد و مادر دلسوزم انشالله رینب وار صبر و استقامتی از خود نشان خواهد داد که برای کوردلان دور و نزدیک تو دهنی محکمی خواهد بود و اما همسر فداکارم را وصی خود قرار داده و توصیه صبر می کنم و امیدوارم در شغل تربیتی خود برای رضای خدا همچنان کوشا و دلسوز باشد و کودکان معصوم، بخصوص فرزندمان را سرباز امام زمان و یار امام خمینی بار بیاورد.

از همه آشنایان التماس دعا دارم و از آقا امام حسین(ع) و ائمه طاهرین علیه و علیهم السلام و همه مقربین و وجیهان در گاهش انتظار شفاعت دارم.

خدایا از تو می خواهم همچنان که ملت ایران را هدایت کردی، همه مسلمانان را ببخشی و بیامرزی و به راه راست خود هدایتشان کنی.   

انتهای پیام

 

ارسال نظر






captcha
ارسال